Openingstijden: maandag t/m vrijdag: 7.30 - 16.30 uur | zaterdag: 8.00 - 12.30 uur | zondag: gesloten | 0186-680255

Taal / Language

‘Alles draait om mensen, kennis en service’

Chris Voets is directeur dealerbedrijven Zuid-Nederland bij Kamps de Wild. Hij heeft drie Kamps de Wild-vestigingen onder zijn hoede, in Numansdorp, Veghel en Valkenburg. “Uiteindelijk draait alles om mensen. En nog veel belangrijker; het draait om mensen en de kennis bij die mensen”, zegt Voets. – Foto: Peter Roek
 

In januari 2024 nam Kamps de Wild Claas-dealer De Vries Mechanisatie in Beilen over. Daarmee is De Vries Mechanisatie de 10e Kamps de Wild-vestiging in Nederland. Chris Voets, directeur dealerbedrijven Zuid-Nederland van Kamps de Wild, vertelt over ‘kennis binnenshuis houden en specialisme aanbrengen’.

Wat is het grote voordeel van een importeur met eigen vestigingen?

“Dat antwoord ligt voor de hand. En wij zijn daar niet uniek in. Kijk maar naar merken zoals John Deere en Abemec. Meer directe invloed op eigen vestigingen betekent een gegarandeerde verkoop en service voor de toekomst. De keerzijde zou zijn, op het moment dat een dealer stopt of de zaak aan een ander verkoopt, dan verlies je niet alleen een verkooppunt, maar ook omzet en waarschijnlijk marktaandeel. Dat laatste wil je absoluut niet.”

Waarom drie vestigingen managen? Eén is toch ook genoeg?

“Ook eenvoudig: schaalvoordeel. We kunnen met minder mensen toe op overkoepelende activiteiten als personeelszaken, administratie, inkoop en aandacht, service en verkoop van occasions. En misschien wel het belangrijkste: kennis binnenshuis houden en specialisme aanbrengen.”

Leg dat eens uit?

“Kijk, uiteindelijk draait alles om mensen. En nog veel belangrijker: het draait om mensen en de kennis bij die mensen. In deze drie vestigingen werken ongeveer 35 vakmensen. Vakmonteurs. Juist dankzij deze omvang kunnen we specialistische kennis bij enkele personen neerleggen. Zo gaan een paar collega’s zich helemaal toeleggen op de techniek van de Holmer-bietenrooiers. Dat maakt dat ze kennis krijgen. Niet alleen leuk, handig en efficiënt voor ons, maar juist ook voor onze klanten. En ik weet zeker dat dat zijn vruchten gaat afwerpen.

De verkoop is leuk, maar nog veel belangrijker is de service en nazorg én met de juiste mensen. Daar draait het om. Want als dat niet klopt, verkopen we nooit een tweede bietenrooier, trekker of machine bij die klant.”

Dus allemaal ook ergens specialist?

”Nou nee, dat hoeft niet. Net zoals wij met drie vestigingen van elkaar profiteren, zo zijn wij weer onderdeel van het veel grotere Kamps de Wild én is Kamps de Wild weer onderdeel van Royal Reesink. Het is aan mij om met de directie af te wegen wat we nog zelf doen en wat we ook bij de importeur neer kunnen leggen. Dus dat doe ik ook.

Uiteindelijk wil ik vooral toe naar een groter marktaandeel, niet als doel, maar wel als resultaat van een goed georganiseerde orderneming. Want bij zo’n bedrijf willen mensen graag klant zijn. We kunnen dan groeien met ons marktaandeel van bijvoorbeeld de Claas-trekkers. Dat merk verdient gewoonweg een hoger aandeel.”

Is het marktaandeel te laag?

“Ha, een marktaandeel is altijd te laag. Nee grapje. Maar Claas maakt gewoon momenteel echt toptrekkers en is inmiddels een kwalitatief hoogstaand product wat naar mijn mening een marktaandeel mag krijgen wat daarbij past. Ik weet zeker dat dat ons gaat lukken.”

Auteur: Bas van Hattum – Lees hier het artikel op Trekker Online